یهودیان ایران زیر سایه تبعیض، فشار و محدودیت

یهودیان ایران زیر سایه تبعیض، فشار و محدودیت

 
زندگی یهودیان ایران در طول تاریخ از سه هزار سال پیش تا زمان حاضر همواره با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو بوده است.

سقوط محمدرضا شاه و وقوع انقلاب اسلامی در ایران به اعدام شماری از یهودیان سرشناس از جمله حبیب القانیان، رهبر اسبق جامعه یهودیان ایرانی و مهاجرت گسترده یهودیان از ایران انجامید.

به گفته گیلا گاملیئل، وزیر امور برابری اجتماعی اسرائیل، انقلاب ایران باعث شد تا یهودیان این کشور ۳۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ثروت خود را رها کرده و راهی خارج شوند.

المجله در گفتگو با منشه امیر؛ سردبیر رادیو پیام اسرائیل در اسرائیل به موضوع تبعیض و فشار و محدود سازی جامعه یهودیان ایران پرداخته است.

به گفته وی؛ پس از انقلاب اسلامی نزدیک به هشتاد هزار نفر یهودی از ایران مهاجرت کردند.

این روزنامه نگار به اظهارات و تبلیغات ضد اسراییلی روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی پیش از به قدرت رسیدن و این موضوع که در باور شیعیان، پیروان یهودیت و ادیان دیگر نجس هستند و مراوده و معامله با آنها جایز نیست اشاره می‌کند: «دشمنی شدید حکومت ایران نسبت به اسرائیل در حدی است که واژه صهیونیزم و ناسیونالیزم یهود را معادل بدترین واژه‌ها اعلام می‌کنند و تمام بدی‌های عالم را به یهودیت نسبت می‌دهند، حتی وقوع هر رویداد ناگوار در ایران را هم به صهیونیزم نسبت می‌دهند، این عوامل باعث شد که بسیاری از یهودیان ایران وطن خود را ترک کنند».

آقای امیر به دلیل مهاجرت یهودیان طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی اشاره می‌کند و می‌افزاید: «نجس دانستن یهودیان، تبلیغات ضد یهودی بسیار، کینه توزی بی‌سابقه علیه اسرائیل و صهیونیزم باعث شد ایرانیان یهودی از ترس جان خود به خارج از ایران مهاجرت کنند، این روند انقدر شدید بود که اوایل انقلاب اسلامی ظرف شش ماه نخست، حدود ۳۰ هزار ایرانی یهودی از این کشور خارج شدند که تا به امروز این روند ادامه دارد با این که شرایط ورود به کشورهای دیگر بسیار دشوار شده ولی طبق ارزیابی من در حال حاضر ۴ تا ۵ هزار یهودی در ایران باقی مانده‌‌اند یعنی جمعیت یهودیان ایران به یک بیستم تقلیل پیدا کرده است و این مسائل نشان می‌دهد که یهودیان مانند سایر ایرانیان، نسبت به آینده ایران بدبین و ناراحت هستند و ناچار به ترک ایران شده اند».

به گفته این روزنامه نگار؛ از سوی دیگر حکومت سعی می‌کند تمام ظواهر دین یهود را حفظ کند و احترام بگذارد، ظاهراً فعالیت کنیساها برقرار است، در حال حاضر ۱۱ کنیسا در تهران وجود دارد که از این تعداد شاید یک یا دو کنیسا فعال است. با توجه به اینکه اکثر یهودیان تهران را ترک کرده‌‌اند و بنابر آیین یهود، نماز یهودیان بدون حضور حداقل ۱۰ نفر امکان پذیر نیست تمامی کنیساها فعال نیستند.

آقای امیر با بیان این که سران حکومت در اوایل انقلاب بر مدارس یهودیان مسلط شدند، روسای مدارس را تغییر دادند و افراد متصل به حکومت اسلامی را به مدیریت این مدارس گماشتند ادامه می‌دهد: «دانش آموزان یهودی در ایران باید کتاب تورات را که به زبان عبری است از روی ترجمه فارسی بخوانند و یاد بگیرند، با توجه به این که تدریس زبان عبری در مدارس ممنوع است بعد از پایان ساعات مدرسه کلاس‌های مخصوصی برای آموزش زبان عبری برگزار می‌شود».
 




سرکوب هویت دینی یهودیان

روز شنبه برای یهودیان روزی مقدس است؛ در این روز نباید کار کنند و شنبه‌های آنها تعطیل است اما به گفته سردبیر رادیو پیام اسرائیل؛ حتی در روز شنبه که برای یهودیان تعطیل است دانش آموزان یهودی در ایران مجبور هستند که به مدرسه بروند. با این استدلال که نمی‌توان هم جمعه و هم شنبه را تعطیل کرد. در مجموع، این مسائل، دین و آموزش دینی را خالی از محتوای واقعی دین یهودیت کرده و یهودیت در ایران از مفهوم واقعی خودش تهی شده است، آنچه که در مدارس به دانش آموزان آموزش داده می‌شود یک سری اطلاعات شرعی است بدون این که مفهوم یهودیت توضیح داده شود، این یک یهودیت نمایشی است. به طور نسبی از نظر اجتماعی می‌توان گفت که یهودیان در وضعیت امنیت نسبی به سر می‌برند ولی از نظر دینی، برگزاری آیین‌ها و تعلیمات دینی آنها در مدارس و امور دیگر مرتبط به معنویات به شدت زیر فشار هستند».

در مورد کسب و کار و حرفه یهودیان در ایران از آقای امیر سوال می‌کنم می‌گوید: «یهودیان در ایران از نظر کسب و کار به طور نسبی زندگی بهتری دارند چون تلاش بیشتری می‌کنند. بعد از انقلاب، تمام یهودیان ایرانی از مشاغل مهندسی، آموزش و پرورش و مشاغل دولتی بیرون رانده شدند این اتفاق نه تنها برای یهودیان بلکه برای مسیحیان، زرتشتیان و بهاییان هم رخ داد. پذیرش داوطلبان یهودی در دانشگاه‌ها مانند دیگر ادیان شناخته شده در ایران بسیار محدود است و مورد تبعیض قرار می‌گیرند چون در درجه اول جاهای خالی را برای داوطلبان مسلمان و بسیجی کنار گذاشته‌‌اند و جای زیادی برای داوطلبان یهودی و سایر اقلیت‌های مذهبی وجود ندارد، اما آنچه دست نخورده باقی مانده و حتی گسترش پیدا کرده پزشکی یهودیان است. بیمارستان و مرکز خیریه « سپیر» در خیابان سیروس تهران با کادر درمانی یهودیان و با بودجه دولتی اداره می‌شود و بیشتر بیمارانی که به این بیمارستان مراجعه می‌کنند مسلمان هستند».

سیاست‌های تشنج‌زایی، مواضع و حملات شدید اللحن رهبر و سران جمهوری اسلامی در ضدیت با موجودیت اسرائیل و دامن زدن به یهودی ستیزی همواره در برنامه‌های ضد اسرائیلی نظیر «روز قدس» در ایران تشدید می‌یابد.
 
خاخام یونس حمامی لاله زار


آقای منشه امیر با بیان این نکته که در مجموع آینده خوبی برای یهودیان در ایران وجود ندارد توضیح می‌دهد: «حاکمیت آنها را مجبور می‌کند که در همه تظاهرات حکومتی علیه اسرائیل شرکت کنند برای مثال در تظاهرات آنچه که به عنوان « روز قدس» نامیده می‌شود هر سال یک گروه از یهودیان را در صف اول قرار می‌دهند و آنها می‌بایست شعار مرگ بر اسرائیل سر بدهند. در سال گذشته خاخام ارشد ایران؛ رهبر روحانی یهودیان ایران را مجبور کردند که اعلام کند ما ضد صهیونیزم هستیم و تفاوت زیادی میان صهیونیسم و یهودیت وجود دارد، در واقع او را به تکرار سیاست‌های حکومت مجبور کردند مسائلی نظیر صهیونیزم و دین یهود با هم ارتباطی ندارند، یهودیان ایران یهودی هستند و هیچ گرایشی به صهیونیزم ندارند، در حالی که بنابر آرمان جنبش صهیونیسم؛ یهودیان امید و حق دارند که به سرزمین پدری خود کشور مستقل اسرائیل بازگردند».

تنفر و انزجار ایران نسبت به اسرائیل و صهیونیزم و تبلیغات گسترده ضد یهودی، پس از اظهارات محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، درباره «محو اسرائیل از روی نقشه جهان» و «انکار هولوکاست» به اوج خود رسید.
سردبیر رادیو پیام اسرائیل در این باره معتقد است: «پیش از دولت محمود احمدی نژاد روسای جمهور پیش‌تر در مراسم و مناسبت‌های یهودیان شرکت می‌کردند اما از دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به بعد، تبلیغات یهودی ستیزی شدت گرفت و به آنجا رسید که هفته پیش در خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفتگویی با یکی از مقامات رژیم منتشر شد که در آن گفته شد یهودیان از دیرباز دانشمندان ایرانی را می‌کشتند که اشاره‌‌ای است به ترور محسن فخری‌زاده، مقام ارشد هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی».

به گفته آقای امیر؛ تبلیغات یهودی ستیزانه سران حکومت ایران در حدی است که حتی یهودیان را به کشتن پیامبران الهی هم متهم می‌کنند. آنها همچنین «عید پوریم» را که نشان از رئوفت و نیکوکاری پادشاه افسانه‌‌ای ایران دارد را وسیله قرار داده و ادعا می‌کنند یهودیان ۷۳ هزار ایرانی را در یک روز به قتل رسانده‌‌اند در حالی که آنها به یک افسانه استناد می‌کنند کسانی که در این حد کشته شده‌‌اند ساکنان ۷۲ ولایت بوده‌‌اند که امپراتوری افسانه‌‌ای ایران به آنها تسلط داشته است.
در بیشتر سریال‌های تلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی و سخنرانی‌های تندروهای مذهبی در ایران، یهودیان به عنوان افرادی خسیس، خبیث، حیله گر و دشمن مسلمانان معرفی می‌شوند، این همه در حالیست که همواره سایه اتهام جاسوسی برای اسرائیل بر سر آنها سنگینی می‌کند، همچنانکه چندی پیش یک شهروند یهودی در ایران که به دلیل سفر به اسرائیل برای دیدار با خانواده‌‌اش سه سال پیش بازداشت و زندانی شده بود، به طور مشروط از زندان آزاد شد.